СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 9
КЛАС.
ТЕМА. Життя і творчість О.С. Пушкіна. Лірика поета.
Очікувані результати: розповідати
про основні етапи життєвого
та творчого шляху О.
Пушкіна;
розкривати провідні
теми лірики поета;
вміти вільно
будувати та висловлювати власні судження;
формувати читацькі
навички дослідницького характеру;
виявити власне
ставлення і бажання розуміти
поезію.
Епіграф: Пушкін -
природа, що безпосередньо
діє найрідкіснішим своїм
способом: віршами.
Обладнання: портрет О. Пушкіна;
виставка книг про
Пушкіна; малюнки; запис
романсу; портрет Н. Гончарової.
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ
І. Організація навчальної
діяльності учнів
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Повторення відомостей про
романтизм. Назвіть риси
типового героя - романтика. (самотність
, прагнення сильних чистих
почуттів, поривання до
волі, бунтарство).
Назвіть
відомих вам романтиків.( Байрон, Скотт, Гофман,
Гейне, Міцкевич)
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності.
Спробуйте закінчити речення:
Російський національний поет …
Дійсно, ніхто із
поетів наших не
є вищим за
нього й не може
називатися національним; це право
насамперед належить йому…
У
ньому російська …
( природа)
російська …
( душа)
російська …
( мова)
російський … (характер)
lV. Представлення теми
та очікуваних результатів.
Тож
чи дивно
що після ознайомлення
з загальними відомостями
про романтизм, його
кращих представників та
художні принципи наступний
урок буде присвячений
найславетнішому з митців
романтизму О. С. Пушкіну.
Після цього уроку
ви зможете:
#
#
#
#
Запис у зошити теми
уроку.
V. Вивчення
нового матеріалу.
1. Сторінки
біографії О. Пушкіна. Презентація.
О. С. Пушкін народився 6
червня 1799 року
в Москві.
Яким же було
дитинство Пушкіна?
Повідомлення на тему: "Дитинство Пушкіна". (фотографії).
2.
Царське село.
Пушкін провів тут
шість років. Алеї
старих лип, сонячні
поляни, березові гаї,
маса води - озера,
ставки, протоки, фонтани;
стрункі палаци, химерні
альтанки, гроти, мармурові
статуї - все
пробуджувало в хлопця
фантазію, натхнення, творчість.
( виступ учня
про навчання Пушкіна
у ліцеї).
Промчались годы заточенья;
Недолго, мирные друзья,
Нам
видеть кров уединенья
И
царскосельские поля.
Разлука
ждет нас у
порогу,
Зовет
нас дальний света
шум,
И
каждый смотрит на
дорогу
С
волненьем гордых, юных дум.
3. Після
Царського села.
Петербург. Молодий поет
радісно вітає шумне
столичне життя. Бали, маскаради,
обіди, дружні бенкети.
Все це нагадує
життя пушкінського героя
- Онєгіна:
Там будет
бал, там детский
праздник.
Куда поскачет
мой проказник?
С кого
начнет он? Все
равно:
Везде поспеть
не мудрено.
4. Південне
заслання Кавказ. Пушкін
і Україна.
( розповідь учня)
5.
Михайлівське. 9 серпня
1824 року поет
прибув у Михайлівське.
"
Кто творец этого
бесчеловечного убийства?- писал
П. А. Вяземский. - Или не убийство - заточить
пылкого,
кипучего юношу в
деревне русской?"
Господский
дом уединенный,
Горой
от ветров огражденный,
Стоял над речкою. Вдали
Пред ним
пестрели и цвели
Луга
и нивы золотые…
6. Болдіно.
Розповідь учня.
7. Повідомлення на
тему: " О.
Пушкін і Н. Гончарова".
"
Он прикован, очарован,
он совсем огончарован" - шутили
друзья.
Исполнились мои
желания. Творец
Тебя мне
ниспослал, тебя, моя
Мадонна,
Чистейшей прелести
чистейший образец.
(повідомлення учня)
8.
Одруження.
9.Загибель. Розповідь
учня.
Я
памятник себе воздвиг
нерукотворный,
К
нему не зарастет
народная тропа,
Вознесся
выше он главою
непокорной
Александрийского столпа.
VI. Метод
пошуку інформації.
Назвіть провідні
теми лірики Пушкіна.
Запишіть у зошит.
1. Тема
природи;
2. патріотична;
3. волелюбна;
4. тема
дружби;
5. кохання.
VII. Виразне
читання поезії О.
Пушкіна. " Я пам'ятаю
мить чудову…"
( прослуховування романсу в звукозаписі)
1. Проблемно - пошукове завдання.
Робота в парах.
# Яке
враження на вас
справила ця поезія?
# Чи
можна поділити поезію
на частини?
# Скільки
частин може мати
поезія?
# Знайдіть
їх і дайте
коментар до них.
Поділити на три
частини.
а) згадує
минуле, свою зустріч
з "генієм чистої
краси";
б)
описує сумний для
нього час, коли життєві
труднощі стерли з
його пам'яті
дорогий образ;
в)
ідеться про несподівану
зустріч, яка допомогла
душі поета прокинутись
і знову відчути „ і
божество, й натхнення
чисте, і сльози, і
любов".
Цей
вірш - одна з
найвідоміших поезій Пушкіна,
яка вражає своєю
простотою і силою
почуттів.
VIII. Слухання
запису романсу " Я
вас любив…" Робота з
текстом.
# Які
почуття викликала у вас поезія
"Я вас любив…" ?
# Скільки
рядків налічує цей
вірш?
# Чи
взаємне кохання ліричного
героя?
#
Наскільки сильним було
почуття ліричного героя?
(він любив "сердечно", "мрійно".)
# Що
бажає ліричний герой
коханій?
#
До якої лірики
ви б віднесли
цей вірш: пейзажної, інтимної,
громадянської?
# Завдяки яким
характерним рисам вірші
покладено на музику
і вони стали
романсами?
Коментар до
поезії О. Пушкіна.
Високому нерозділеному
коханню присвячений вірш
" Я вас любив…"
Ці слова О. Пушкіна
були звернені до 19-
річної А. Оленіної, доньки
президента Академії мистецтв
і директора Публічної
бібліотеки. Оленіна була
вродлива, розумна і
добре вихована. Пушкін
відчував захоплення і
глибокі почуття до
Анни, присвятив їй
чимало поезій. Він
навіть запропонував їй
руку й серце, проте
отримав відмову. Анна
Оленіна вважала Пушкіна
найцікавішою людиною свого
часу, але заміж
не пішла. Вірш
"Я вас любив…"
вважають прощанням Пушкіна
із почуттям до
Оленіної.
IX.
Коментар учителем
епіграфа.
X. Підбиття
підсумків.
Що особисто
для себе може
знайти кожен читач
в поезії О.
Пушкіна?
XI. Домашнє
завдання.
1. Скласти хронологічну
таблицю життєвого і
творчого шляху О.
Пушкіна.
2. Прочитати поезії:
" До моря", " Я
пам'ятник собі поставив
незотлінний…"
підготувати до них
коментар.
Комментариев нет:
Отправить комментарий