суббота, 5 марта 2016 г.

     
                  ТЕМА.  Мацуо Басьо. Хайку.    Відображення  японських уявлень про красу в поезії митця.         
                                   Лаконізм  форми і широта  художнього змісту хайку.

                  МЕТА:      познайомити учнів з особливостями японської культури та поезії на         
                                    прикладі творчості Мацуо Басьо ; розглянути з учнями поняття про 
                                     хайку як різновид  японської поезії ; розвивати  в учнів логічне та 
                                    асоціативне мислення,  уяву, навички аналізу поезії.
  
                  ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ : 
                                      
                             *       учні знають ключові факти про жигтя і творчість М . Басьо;
                             *       дають визначення жанру хайку та знають його основні ознаки; 
                             *       виразно читають хайку в українських перекладах;
                             *       виявляють особливості художньої мови у творах;
                             *       усвідомлюють специфіку розуміння краси в японській культурі на      
прикладах поетичних творів.


                 ОБЛАДНАННЯ :        підручник,  тексти, портрет М. Басьо, обладнання для 
                                                       перегляду презентацій.

                 ТИП УРОКУ:    урок вивчення нового матеріалу.
                 ВИД УРОКУ:    комбінований.



                                                       О скільки у природи немудро - мудрих  літер!
                                                       О скільки у людини невміння прочитать...
   
                                                                                                                П.  Тичина


                                                                         ХІД УРОКУ

       l.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
       ll.   ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

            Перевірка домашнього завдання здійснюється в ході уроку.

       lll.  МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ.

              Кожна країна неповторна. Своєрідна її мова, звичаї і традиції,  культура.  Сьогодні на уроці ми поговоримо про Японію. Свою країну японці називають "країною, де сходить сонце". Навіть їхній герб схожий на сонце, а ще на хризонтему, яку називають "квіткою сонця".
              Японці — дивовижні люди: вони вклоняються красі та вміють її створювати. Культура Японії тісно пов'яза на з філософією та мистецтвом. Місцеві жителі дуже люблять природу, яку вважають живим організмом, що діє за своїми законами. Люди прагнуть пізнати ці закони, злитися з природою ,щоб очистити душу, наповнити її чистим світлом добра, краси і гармонії.
              Важлива роль у житті японців належить поезії.  Як і вся їхня культура  , вона сповнена іносказання, таємничості. Пізнати натяки, вслухатися в несказане, милуватися невидимим — ось що допомагають зробити своїми творами японські поети.

   
      lV.  ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ ТА ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ.
 
              Тож чи дивно, що після моїх слів про Японію, з її таємничістю урок буде присвячений відображенням  японських уявлень про  красу в поезії М. Басьо.  Після уроку ви знатимете ...


       V.  ПРЕЗЕНТАЦІЯ "КУЛЬТУРА ЯПОНІЇ ".

                                 Слайд      1
               На невеликих островах у Тихому океані розташована " країна, де сходить сонце " Японія.
          Протягом тривалої історії вона створила свою самобутню національну культуруДля жителів цієї країни
          є традиційним тонке  відчуття  прекрасного, пошуки краси, їм властивий тісний зв'язок з природою, любов до     
          якої  виховується з дитячих років.  Японці говорять : " Любіть природу,  любіть квіти,  любіть дерева, небо,
          красу у великому й малому і ви навчитеся любити життя ".
               Щож це за країнаЯпонія?

                               Слайд        2
               Японія розташована на сході.   Береги Японії  омивають води Тихого океану, Японського, Охотського та
               Східної - Китайського морів. Столиця Японії —Токіо.

                               Слайд        3
               В Японії  на знак дружби двох держав була висаждена алея сакури.

                               Слайд        4
              
               Японія країна вулканів,   гірСвященна гора Фудзіямі.

                              Слайд         5

               З культурою Японії пов 'язані слова, символи.
                Ікебана— мистецтво складання букетів;
                орігамі— мистецтво рукоділля, паперові іграшки;
                сакура вишня;
                кімано вид одягу;
                нецке японська скульптура від 2до 15 сантиметрів;
                бонсай вирощування карликових дерев у горщиках;
                чайна церемонія мистецтво приготування чайного напою в присутності гостей;
                сумо боротьба товстунів, що відрізняються могутньою статуроюїх вага більше 130 кілограм;
                хайку і танка основні поетичні форми японської  поезії.


        VI.  Робота з портретом.
                Перед вами портрет японського поета   М. Басьо.    слайд 16.

                Уявіть собі людину, наставника, який мав одночасно понад дві тисячі учнів і написав  близько двох тисяч віршів. У 28 років він став відомим поетом,  постригся в ченці й вирушив, усупереч умовлянням рідних у далеку мандрівку. Це Мацуо Басьо.  Басьо— псевдонім поета, який означає " бананова пальма, дерево ".
         Він міг стати багатим, але не став, задовольнившись плащем мандрівника, торбиною з нехитрим харчем, флейтою,  записниками та хатиною з бананового листя.  
                                        Слайд 14. 15.

                Він народився в 1644 році, в місті  Уена , столиці провінції  Іга, в сім'ї самурая низького рангу. Його справжнє ім'я   Дзінситіро   Гиндзаемон. Після декількох років служби у молодого князя  Еситада , він відправився в імператорську столицю Киото.  Після того як поет прийняв ім'я  Басьо , під яким він понад усе і відомий , насолоджувався спокоєм, тишею і красою навколишнього світу, складав вірші і вивчав основи буддизму.

     Vll.   Слово вчителя.
                  Поезія супроводжує  японців усе життя. Вірші в них присутні скрізь : на картинах,  
               предметах побуту (рушниках, серветках) .  У Японії існує навіть така традиція—    
               вішати при вході в оселю невеликі дзвіночки, до яких кріпляться папірці з
               написаними віршованими рядками.
              Японська поезія не має рими.  У  17 столітті поширення набув поетичний жанр хайку
              (початкова фраза).
              Мистецтво хайку популяризував М. Басьо, який досяг у цьому жанрі найвищих
              висот.
                   Хайк — жанр японської лірики, що складається з трьох рядків без рими. 
              Тематично хайку— це стислий  опис природного явища, миттєве переживання без будь-якого чіткого         коментаря, але з певним філософським підтекстом. 
                   Загадковий стиль хайку залишає уяві читача велике    поле для діяльності і натякає на певний глибинний зміст.    

     Vlll.    АНАЛІЗ ПОЕТИЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ХАЙКУ М. БАСЬО.

                   Виразне читання хайку вчителем.  Слайд   20. 21. 25.

        lX.    ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА.
                  Визначте характерні ознаки поезії Мацуо Басьо.

                 а)  постійна кількість рядків;
                 б)  відсутність рими;
                 в)  надзвичайна стислість;
                 г)   увага до деталі;
                 д)  підтекст.
                 е)  " сезонні  слова "
         X.    ТВОРЧА    РОБОТА.    РОБОТА В ПАРАХ.
                  Пошук краси у буденному.
                  Учитель виразно читає хайку.   Усно висловіть свої думки   про цю поезію.
                   Дітям роздані  листочки з хайку.
               
               1.        Ніяк не заспокоїшся,
                           Серце мандрівниче!—
                           Переносна жаровня.
                 (  Серце поета- мандрівника здатне сприймати і розуміти навколишній світ,  воно ніколи не заспокоїться, бо здатне дарувати людям свої враження й роздуми. Порівняння з жаровнею не є випадковим. Адже серце   митця палає  вічним вогнем пізнання світу й самого себе.)

               2.        Росинки: крап - крап.
                           Може спробувати ними
                           Змити бруд зі світу?!
                  (  Чисті росинки вмивають вранішню природу ,  що прокидаються зі сну. Як людина тонкої душі поет розуміє, що у світі є зло і бруд. Його хвилює питання : як знищити зло?  Як змусити людей усвідомити, що тільки краса породжує гармонію й спокій.)
        
          Xl.    ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ,  ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ.

                            Підсумкова бесіда.

                      1.  Про які особливості японської  культури ви дізналися на уроці?
                      2.  Що вам відомо про  поета М. Басьо?
                      3.  Що таке хайку?
                      4.  Назвіть особливості хайку.
                      5.  Визначте основні теми поезій М.Басьо з якими ви познайомилися на уроці.
                           (природа, краса, людина, самотність) .
                      6.   Які художні засоби використовує Басьо у своїх творах?
                           ( епітети, звукопис, повтори) .

           X.     РОБОТА  З ЕПІГРАФОМ.   "МЕТОД  ПРЕС."
                   
                      1.   Виразно прочитайте слова українського поета Павла Тичини.
                      2.   Як вони пов ' язані з темою уроку? 

                            Я вважаю,  що слова П. Тичини пов 'язані з  темою уроку  .
                            Тому,  що природа мудра.
                            Отже,  людина має навчитися  її  розуміти.

            Xl.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
                     Вибрати поезію з підручника,   навчитися виразно  читати і намалювати до неї малюнок.


        
            
    
     


Комментариев нет:

Отправить комментарий