суббота, 5 марта 2016 г.


Сучасний урок світової літератури– плід майстерності і творчості вчителя-словесника, його професіоналізму. Адже саме перед педагогом стоїть завдання виховати творчу особистість, розвинути творчі задатки дітей, навчити їх мислити, робити хай невеличкі, але свої відкриття. 

Тому у своїй  роботі поставила перед собою завдання

     
             стимулювання мотивації  навчання;

  • прагнення допомогти учням реалізувати власні запити;

  • заохочування школярів до активної діяльності, самопізнання;
     

  • зробити навчання цікавим і змістовним .

На мою думку, сприяти у вирішенні поставлених завдань може індивідуально – диференційований підхід, сутність якого полягає у створенні умов внутрішнього розвитку школяра, формуванні життєвих компетентностей.
Одним із завдань диференціації є створення і подальший розвиток індивідуальності дитини, його потенційних можливостей; сприяння різними засобами виконанню учбових програм кожним учнем, попередження неуспішності учнів, розвиток пізнавальних інтересів і особових якостей.
Тому в своїй роботі практикую технології різнорівневого (диференційованого) навчання. Адже успішність засвоєння навчального матеріалу, темп оволодіння ним, міцність осмислення знань, рівень розвитку учнів нашої школи залежить не лише від діяльності учителя, але і від пізнавальних можливостей і здібностей учнів, які обумовлені багатьма чинниками, у тому числі особливостями сприйняття, пам'яті, розумової діяльності, фізичним розвитком. На усіх етапах уроку намагаюся давати різнорівневі завдання.
Оскільки в умовах особистісно-зорієнтованого навчання акцент зміщується з процесу передачі знань на їх здобуття, надзвичайно важливого значення набуває мотивація діяльності. Для цього застосовую такі види роботи: кольоровий настрій, обмін усмішками, побажаннями, компліментами, незакінчене речення, передбачення, асоціювання.
При вивченні нового матеріалу і його практичному застосуванні для слабких учнів , даю такі завдання:

- відтворити учбовий матеріал;
- відповісти на питання; 
- вибрати правильну відповідь;
- заповнити таблицю прикладами з правила;
- виконати вправу за зразком.
Для учнів середнього і високого рівнів:
- питання, що дозволяють аналізувати вивчений матеріал, порівняти
 його з раніше вивченим, показати схожість:
- скласти схему, заповнити порівняльну таблицю;
- виконати вправу на застосування вивченого матеріалу;
- довести, пояснити;
- придумати слово або пропозицію до цієї схеми;
- підібрати або скласти завдання на орфограму або пунктограму
- написати міні-твір на уроці та інші.
 
Тобто, даються вже завдання дослідницького рівнів. Кожен учень прагне повністю самореалізуватися.
На своїх уроках намагаюся поставити учнів в такі умови, щоб вони відчули необхідність докладати певні зусилля в процесі освіти. Моє завдання - помітити ці зусилля, підтримати дитину, забезпечити умови для подальшого просування вперед, а для слабких дітей намагаюся створити ситуацію, де б вони показали свою успішність.
Акцентую увагу на практичній спрямованості навчання зі світової літератури. Залежно від теми і мотивації  уроку намагаюся вибрати оптимальну форму проведення заняття, практикую такі уроки: традиційний, урок-дослідження, диспут, урок-змагання, залік, семінар, кросворд. При цьому використовую форми роботи : індивідуальну, робота в парах, в групах, фронтальну, самостійну, твори різних жанрів, робота з підручником і довідковою літературою (енциклопедії, словники), тестування. Це дозволяє різноманітити уроки, створити ситуацію успіху, мотивувати знання.
Домашні завдання, крім вправ із підручника, теж даю диференційовані: підібрати свою вправу до теми, скласти міні-диктант, підготувати зв’язну розповідь, підготувати запитання до теми. Диференційований підхід до домашніх завдань стимулює пізнавальні інтереси дітей, сприяє розширенню та поглибленню їхніх знань.
Намагаюся перетворити учнів з пасивних спостерігачів на активних діячів. Вирішую цю проблему, використовуючи активні методи і форми навчання, формуючи в учнів навички та інтерес до самостійної роботи. Застосовую для цього проблемні та творчі завдання, запитання від учня до вчителя і навпаки, моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, проведення дебатів, дискусій. Це сприяє формуванню умінь, навичок, виробленню гуманістичних установок на моральні цінності. Створює атмосферу співробітництва. Адже однією з особливостей інтерактивної роботи є взаємодія учнів у парах, мікрогрупах, групах. Діти з великим задоволенням працюють у групах, де розкриваються індивідуальні особливості учнів, розвиваються необхідні навички спілкування.
Робота в групах – це чарівна паличка. Під час такої роботи можна почути: «Нарешті я зрозумів!» І це від слабкого учня! І тоді починається справжнє змагання між командами: веселе, азартне, доброзичливе. Як же хтось може залишитися в стороні, коли відбувається життя на уроці.
На своїх уроках світової літератури постійно створюю ситуації, що сприяють творчій активності школяра, розвитку його уяви, асоціативного мислення, прагненню постійно вдосконалюватися. І якщо учень на таких уроках комбінує, змінює і створює щось нове, якою б крупинкою не здавалося воно у порівнянні з витвором генія, то це і є творчість.  Диференційований підхід, за допомогою якого удосконалюються потенційні можливості учнів під час виконання вправ реконструктивно- варіативного та творчого характеру. Диференціацію можна використати на різних етапах уроку. Завдяки цьому підвищується інтерес до навчання, розвиток працездатності,відчуття власної значущості, а також відбувається інтелектуальний ріст кожного учня у відповісті з його навчальними можливостями. При вивченні теми "Усна народна творчість " використовую індивідуальні завдання.

1.  Дати короткі назви епізодам.
2.  Скласти казку за темою.
3.  Відповісти на запитання за допомогою прислів'я.
4.   Скласти свою загадку.
Зважаючи на очікуваний результат при індивідуальній   формі роботи я використовую знову ж таки різні завдання.
1. Написати інший початок або кінець твору.
2. Ввести в певний епізод твору діалог героїв.
3. Скласти запитання до твору, які можна запропонувати своєму товаришеві.
4. Що спільного у творах, які ти вивчав на уроках української та світової літератур .
5. Скласти запитання  для вікторини за твором,  який ти прочитав.
6. Підібрати порівняння до слів і записати.
7. Складання монологу від імені героя. Наприклад монолог Т. Бульби.
8. Оцінювання подій від імені історика  (В. Скотт "Айвенго ").                                                                                       
Отже, процес розвитку особистості учня організований мною таким чином, що індивідуальний досвід школяра не витісняється, а навпаки, розширюється і наповняється шляхом постійного узгодження використання всього того, що накопичене учнем у його власній життєдіяльності.
             Щоб сформувати у школярів читацьку  компетенцію необхідно вирішити завдання:
                - зацікавити учнів читанням;
                - навчити вибирати літературу;
                - враховувати вікові та особистісні інтереси;
                - створити належні психолого - педагогічні умови для
                 сприйняття  розуміння та оцінки прочитаного;
                - організовувати дослідницьку та творчу роботу;
                - розвивати усне та писемне мовлення учнів;
                -працювати над постійним удосконаленням естетичного  смаку                      школярів.
  Що може стати першим кроком на шляху до глибокого фахового взаємоорозуміння між учителем та учнем?   Це текст твору, полілог  учня і учителя з автором .  У  5 -7 класах формуються навички аналізу художнього твору. Я складаю відповідну систему запитань , спрямованих на перевірку розуміння учнями як змісту так і форми твору.Таким чином, упродовж навчання в 5,6, та 7 класах діти поступово засвоюють елементи розгляду художнього твору, і лише тоді я зможу взятися до шкільного аналізу, врахувавши три аспекти : емоційний, пізнавальний, педагогічний. На відміну від академічного ,шкільний аналіз художнього твору має ще й виховне та розвивальне значення, пробуджує дух творчості, розкриває особистість автора,виховує вдумливого читача.



Комментариев нет:

Отправить комментарий